måndag 7 juli 2014

Hårt slit i hettan

Vi har ju hyrt ut vår sommarstuga två veckor från och med lördag. Därför måste vi måla om altanen och förrådsboden som hade flagnad färg och inte såg så kul ut. Och ibland är det bra att få lite eld i baken. I går var det dags. Jag började måla klockan tio och A satte på nya trappsteg på yttertrappen. Det var kokhett. Men när man målar kommer man in i något meditativt tillstånd, man bara målar och målar. Jag tog inte en enda minuts paus.

Plötsligt började A knorra om kaffe och fikapaus och jag upptäckte att jag bara hade tre brädor kvar att måla. Då hade det gått 3 (!!) timmar. Otroligt. Men fint blev det. Vi hade dessutom en sjuk tur. Vi hann inte kolla nyansen på den förra färgen så A gick in i färgaffären på vinst och förlust och vi målade på en nyans som hette Dalaröd. Den var precis perfekt och förmodligen den färg de förra ägarna använt, eftersom färg bleknar med tiden.



Till höger ser ni den målade biten och till vänster fläckarna med grundfärg. Det blev jättebra.

Imorse badade vi lite och nu har vi åkt hem eftersom vi ska gå och se en tecknad film ikväll, hela familjen. Är det inte helt underbart väder just nu? Man kan riktigt doppa tårna i sommaren som jag tror att Ernst sade en gång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar