söndag 22 december 2013

Provocerande

För några dagar sedan läste jag på Bloggkommentatorerna att en bloggare tipsat om välgörenhetsjulklappar som man kan ge till de i sin bekantskapskrets som "har allt". Döm om min förvåning när folk i kommentarsfältet blev skitgriniga och sade att om de hade fått vätskeersättning från Unicef eller en get som skänktes till en ensamstående mamma i något Afrikanskt land hade de blivit jättebesvikna. Eftersom de minsann lagt ner så mycket möda på att hitta en passande julklapp så ville de ha en personlig gåva tillbaka. Dessutom, skulle någon ge välgörenhet i deras namn, ville de själva välja organisation.

Ja, det brann här hemma i huvudet kan jag säga. Varför inte bara säga som det är? Att man är en egoistisk gris som hellre vill ha julklappar själv än ser att en ensamstående mamma i Afrika får det lite bättre? Jag skänkte ett år ett kort till mina föräldrar där det stod att jag köpt vätskeersättning av Unicef för deras julklappspengar. "Bästa presenten!" utbrast min mamma. Fattas bara annat.




                             Halva priset för denna skönhet. Gamla ljuslyktor från PB Home.

Igår köpte jag något som inte har med välgörenhet att göra, men något jag funderat på länge och nu var priset det rätta. Nu står en julros här hemma och lyser upp. Idag ska vi städa hela huset, baka pepparkakor och göra ett besök som förhoppningsvis innebär en hel del kaffe och skratt.

3 kommentarer:

  1. Håller med dig helt angående klapparna, en sån
    gåva som kommer till nytta i ett annat land är ju
    jättebra, vi har så vi klarar oss!
    Stor kram och god jul
    AnnaMaria

    SvaraRadera
  2. De är väl jätte fint att ge någonting som hjälper någon annan? Och får man de vet dom väl ungefär vad som är viktigt för mig? Vilka organisationer som kan passa mottagaren? Så mycket som vi har behöver vi väl knappast mer? Kram

    SvaraRadera
  3. Helt otroligt, tycker det är kanonfina presenter att både ge o få.
    Ha en riktigt God Jul!
    Kram

    SvaraRadera