fredag 13 december 2013

Att göra om


      Min lilla minigran. Nä,skoja bara! den är i plast, men så fin ändå! Eller kanske just därför...



                                                    Min fina omgjorda ljusstake.

Jag gillar att hitta billiga, fula grejer på loppis och göra om dem så att de blev fina. Den här ljusstaken var gräsligt gulfurufärgad när jag köpte den för 20 spänn på loppis. En hiskelig pjäs. Jag målade den med matt Flügger råvit, satte ett rödvitt band runt kragen och sedan blev ljusstaken jättefin. Ännu finare blev den när jag upptäckte en identisk, fast rödmålad på julmarknaden på Liseberg. Den kostade 800 spänn!

Just att måla om grejer gör mycket för utseendet, tycker jag. Nästan allt blir faktiskt fint om man målar det vitt. Min mamma brukade alltid klaga på att jag hade vitt, vitt överallt. Men nu har hon gjort om hela vardagsrummet och gissa vad? Väggarna är kritvita och alla nya möbler och mattan är vit. Undrar var den inspirationen kommer ifrån, ha ha?

Nej, nu ropar A på mig. Han har köpt lammstek, pommes frites och gott röd vin och dukar för fullt. Nu är det vår barnfria kväll och vi ska bara ha det bra! Ha en fin fredagkväll du med!

1 kommentar: