onsdag 4 december 2013

Julfascism


                                        Lite omslagspapper från flytten blev fint runt en ful kruka.

 
                                  Presentsnöre med pepparkaksgubbar hittade jag i en låda. Flax!

"Vi måste julstöka" påpekade A vid köksbordet nu ikväll. Jag fick lite lätt yrsel, erkänner jag. Men det visade sig att han ville att vi skulle baka något. Jag vill helst göra godis. Vårt julstökande är ofta väldigt kravfritt. Vi köper pepparkaksdeg i mataffären, sätter ungarna vid köksbordet och låter dem göra pepparkakor. De tröttnar efter fjärde fula enbenta grisen. Sedan doppar vi marsipankulor i smält mörk choklad. Klart. Resten köps in färdigt. Ischoklad, färdigkokad skinka, rubbet.

Jag skäms inte för det. Däremot önskar jag att jag tog mig mer tid till julstök. Men i tidningsvärlden är det en oavbruten hets veckorna innan jul. Alla vill vara lediga i juldagarna, men tidningarna ska ändå levereras i brevlådorna och det måste stå något i dem. Men snart blir det nog lite julstök.

A är nämligen en julfascist utan dess like. Jag har inte hört annat än julsånger de senaste två veckorna på vår Spotify, Gud nåde den som försöker stänga av O helga natt. Då går A bärsärkagång och kvider om julsabotage och hån av julefriden. Han går verkligen all in. Jaha, nu satte han igång Lusse lelle igen. Få se om det finns någon starkspritsglögg kvar. Det kan komma att behövas.



5 kommentarer:

  1. Hahaha jag känner igen mig.
    Orkar inte heller laga, baka och gno ihop allt till jul.
    Huvudsaken är att man har det mysigt och hellre lugn och harmonisk med köpta saker än sönderstressad och slut av alla måsten.
    Ha en fin kväll.

    SvaraRadera
  2. Helt rätt, här gör vi bara det vi tycker är kul. Gillar att koka knäck därför att jag älskar att "smaka av" mest hela tiden och doften betyder jul för mig, skinkan slänger jag in i ugnen för att jag gillar spadet. Köttbullar och annat finns så fina i kyldisken på Ica. Här hemma är det jag som spelar julmusik hela december :)
    Ha en härlig kväll!!
    Kram

    SvaraRadera
  3. Ha ha, du är för rolig!
    Minns tiden innan jul när jag jobbade på vår lokaltidning. Kaos är väl rätta ordet. Herregud vad vi jobbade över! Till tio på kvällarna var inget ovanligt.
    Här tar vi julen med ro tycker jag men lite avancerat julgodis vill jag allt göra.
    Kram
    //bara anna

    SvaraRadera
  4. Åh vad skönt att läsa. Jag är absolut inte för att baka eller laga mat eller göra godis... samtidigt får jag ångest inför jul för det känns som om man SKA göra allt själv. ALLT. Men det går ju att köpa. Och jul blir det ändå. Kram.

    SvaraRadera
  5. Det er viktig å gjøre slik man selv synes er best:) Ingen vits i å stresse, da blir førjulskosen borte. Kjøpt eller hjemmelaget - jul blir det likevell;) Så koselig du har pyntet med epler og juletre:)) Ønsker deg en fortsatt fin kveld:) Klem

    SvaraRadera