lördag 7 december 2013

Att gå vidare


                                                        Vår inre hall.

Igår var jag på julmiddag med kollegorna, A hängde på och vi bodde på hotell. Underbart! Vi hade så trevligt och det är inte självklart i dagens arbetsklimat. Vi fick välja vad vi ville från menyn och jag mådde illa efteråt, så mätt var jag.

Jag är väldigt lyckligt lottad som får arbeta på en arbetsplats där jag har fina arbetskamrater. Jag har arbetat i flera dysfunktionella arbetsgrupper och det finns två saker som det har lärt mig: stämningen på en arbetsplats handlar till 90 % om psykologi och man kan bara ändra på sig själv, inte på någon annan. Trivs man inte på sitt jobb, ska man byta arbetsplats. Punkt slut.

"Jamen det är inte så lätt att få ett nytt jobb" kanske du säger. Nej, det är det inte. Verkligen inte. Och man kanske inte får ett nytt jobb på ett halvår, kanske inte på ett år, kanske inte på flera år. Men om man söker och söker nya jobb och hela tiden försöker visa framfötterna på sitt nuvarande jobb, så får man till slut napp. Ja, förutom min kompis Hemnetknarkaren då. Hon har fått varenda (ja, det är sant!!), VARENDA jobb hon har sökt och då ska man hålla i minnet att det oftast är cirka 200 andra som också söker de jobben. Men är man duktig så är man.

Trivs du inte på ditt jobb? Tänk efter vad det beror på. Beror det på att du har en chef du inte gillar eller arbetskamrater som kanske är direkt elaka, ja, då kommer den saken inte att ändra sig.

Jag minns ett inslag med Peter Stormare i tv-programmet "Stjärnorna på slottet" som etsats sig fast för evigt hos mig. Han berättade hur elaka hans arbetskamrater var mot honom på Dramaten för att han var Ingmar Bergmans gunstling och fick en massa roller i hans filmer och pjäser. Så fort det var firmafest blev någon full och fällde elaka kommentarer till honom. Till slut tröttnade Peter Stormare och sade till sig själv:
"Ska jag arbeta med de här elaka människorna tills jag går i pension? Näää! Jag drar till Hollywood!"

Och det gjorde han. Och hur det gick där vet vi ju. Han fick en jättebra karriär, medan de som var elaka mot honom har fortfarande inte låtit tala om sig på någon internationell scen. Hans ord har inspirerat mig många gånger de senaste åren. När jag inte trivs på något jobb så tänker jag inom mig :"Jag drar till Hollywood". Och jag har dragit vidare till en annan arbetsplats. Man kan helt enkelt inte förändra andra, bara förändra sig själv. Och det finns ett Hollywood för alla.



2 kommentarer:

  1. Hallå där! Knarkaren här! Äntligen kan jag kommentera. Tack för besöket, alltid kul att ses. PoK

    SvaraRadera
  2. Mycket tänkvärda ord! Jag är nånstans mitt emellan när det gäller jobb... Jag trivs men känner mig inte riktigt tillfredsställd har dock bara sökt ett jobb ännu... Kram Suss

    SvaraRadera