onsdag 8 januari 2014

Tulpanfrossa!


Visst får man väl vårkänslor?


Blåbärsris eller om det är lingonris är fin dekoration. Och alldeles gratis i skogen.

Idag på lunchen tog jag en rejäl promenad. Vid en blomsterbutik såg jag ett så fantastiskt fång med tulpaner. Vädret är ju så sorgligt just nu, men tulpanerna i alla regnbågens färger piggade upp. På onsdag 15 januari är det tulpanens dag. Då är inköp av en tulpanbukett obligatoriskt.

Jag har två knep för att få tulpanerna att överleva längre. Den senaste var faktiskt fin i åtta dagar så knepen fungerar uppenbarligen. För det första så byter jag vatten varje dag. Iskallt ska det vara. Mjuk blomstjälk ska ha kallt vatten och hårda stjälkar, t ex rosor, ska ha varmt vatten. Dessutom klipper jag av stjälkarna ett par centimeter varje gång jag byter vatten, för att de ska få lättare att suga upp vattnet.

Ikväll ser jag fram emot att få titta på ännu ett par avsnitt av tv-serien Homeland. Den är sååå bra och spännande och det var faktiskt genom olika bloggare som jag fick tipsen om den. Bloggvärlden är minsann inte så dum!




5 kommentarer:

  1. Javisst är det något alldeles speciellt med tulpaner. i synnerhet med de allra första efter jul. Älskar dem :)

    Kram Anna

    SvaraRadera
  2. Till helgen ska jag köpa ett stort fång av tulpaner o bara njuta av deras skönhet, för visst är de ljuvliga. Kramisar Tina

    SvaraRadera
  3. Vilket härligt fång med tulpaner, ja man får vårkänslor!
    Tack för bra tips, det ska testas på mina tulpaner när jag köpt en bukett!
    Kram viktoria

    SvaraRadera
  4. Om det inte är minusgrader kan man ställa ut vasen på natten, då klarar de sig länge också!

    SvaraRadera
  5. Hej hej!
    Men oj vad mycket tulpaner. Skulle inte ha något emot att ha en sådär stor korg här hemma..;)
    Jag brukar bara byta vatten en gång.. nu måste jag minsann testa jag med.. att byta varje dag i stället.
    tack för tipset!
    Kram Katarina

    SvaraRadera