lördag 18 januari 2014

Här ska resas!


                                      Här ska vi snart bo!

Nu har jag börjat planera årets resor. Ja, nu är det inte riktigt så häftigt som det låter. Det är inte direkt Azorerna vi kommer att åka till. Första resan blir till-Ullared. Jag och min bästa reskompis alla kategorier, Hemnetknarkaren, har bokat in oss en natt på deras nya hotell. Vi kommer att tjattra oavbrutet som två påtända bävrar i ett och ett halvt dygn och shoppa, kan det bli bättre?

Häromdagen kom jag på ett annat bra resmål som A genast blev intresserad av, nämligen ett par nätter på hotell med barnen i Köpenhamn med besök på Tivoli, deras motsvarighet till Gröna Lund. Vi satte oss och googlade på nätet och det trasslade till sig omedelbart. Ska man ta bil eller tåg till Köpenhamn? Tåg var lika dyrt som om vi faktiskt tänkt åka till Azorerna. Men å andra sidan, hur dyrt blir det inte med parkering inne i Köpenhamn och alla ligister som vill repa vår svenska stolthet till Saab, skriva "halvfjärs" på motorhuven och stoppa knogjärn i våra däck?

Hur gör man med hotell? Danskarna verkar inte riktigt ha samma syn på frukost och badrum som vi. Ett hotell erbjöd delat badrum, något jag aldrig hört talas om i Sverige. det har man väl bara på vandrarhem? Frukost verkade man inte se röken av heller, utan fick löpa gatlopp bland ligisterna nere på gatan för att få sig ett rundstycke, som de väl kallar sina bröd. Jag ringde till slut upp hotellet (fick låtsas att jag var från England för danska kan enbart förstås av danskar) och fick rätat ut en del frågetecken. Får se om vi vågar oss dit. Eller om vi håller oss hemma bland civiliserat folk där bröd är bröd och inget halvfjärs eller helfjärs.

4 kommentarer:

  1. Azorerna vad är det mot ett och ett halvt dygn med dig i Ullared? Inget!! Kram hemnetknarkaren

    SvaraRadera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  3. vad kul med tjejresa till Ullared. Men jag älskar också Köpenhamn. Då vi varit där har vi bott i Malmö och tagit tåget över, det är ju också ett alternativ, då vet ni att ni kan bo, äta och gå på toa ståndsmässigt.
    Kram Helena

    SvaraRadera
  4. Haha! Blir spännande att höra vidare om den eventuella Danmarksresan!/Susanne

    SvaraRadera