torsdag 31 oktober 2013

Lyxfällan


                         Adirondack-stolar. Vill ha, vill ha, vill ha, men inte till vilket pris som helst.

Jag älskar att titta på tv-programmet Lyxfällan. Vad det säger om mig? Inget trevligt förmodligen. Men jag fascineras av människors driv efter saker som de i princip aldrig behöver, men som de ändå är redo att gå under för att få köpa. En dag var jag i en heminredningsaffär och hörde då en konversation mellan två kvinnor. Den ena sade: "Den här var väl fin? Den skulle passa hos dig!" Då svarade den andra: "Ja, men jag har inte råd."

Jag minns att jag studsade till inför den frasen. "Jag har inte råd." Det är så sällan folk säger det. Istället skyller man på än det ena, än det andra, för brist på pengar vill ju ingen skylta med. Det Lyxfällan-program som jag minns mest handlade om ett par som var nära pensionsåldern. De hade sex utemöbelgrupper, kök i valnöt och lyxviner i vinkylen. Men de hade inte råd att gå i pension för då skulle de få gå från hus och hem.

Och det som är lite lustigt är att männen som är med i programmen nästan alltid satt sig i skuld på grund av kreditköp av tv-apparater, bilar, motorcyklar och mobiler. Medan kvinnorna satt sig i skuld på grund av kläder och heminredningsprylar. Men finns det verkligen folk som köper heminredningsprylar på kredit? Det låter helt vansinnigt!  Hur gärna jag än skulle vilja ha två fina Adirondack-stolar ute i trädgården, så inte skulle jag köpa dem om jag inte hade pengar. Vad säger det om vår samtid att det finns ett program som Lyxfällan? Förmodligen att den som har mycket vill ha mer.

3 kommentarer:

  1. *Skratt*... Visst är det väl ett program att fascineras av, hur tokigt människor handlar och beslutar det mest otroliga beslut. Just det programmet Du menar minns jag väl... Oj oj oj!!
    Ibland kan jag förundras över hur mycket köpcentrum som växer fram i alla storstäder. Hur mycket kan folk handla egentligen...??!!
    Men mattan från rusta har jag nog råd med..... om jag sparar ;)
    Torsdagskram från Kate

    SvaraRadera
  2. Jag har en enkel filosofi, sparar först - shoppa sen........Kramisar Tina

    SvaraRadera
  3. Tack snälla du:-)

    Jag brukar se det programmet, och visst undrar man ibland.

    KRAM

    SvaraRadera