söndag 16 juni 2013

Sommarstuga- himmel och helvete


         Favoritstället vid stugan- altanen. Notera de kräkfärgade dynorna, de skönaste jag suttit i.

                  En del av vardagsrummet. Hemskt teakbord, men praktiskt, och det är viktigast

Vi är många som drömmer om en sommarstuga. Men det finns några viktiga saker att tänka på innan man slår till för att stuglivet ska bli så bra som möjligt, och inte något man bara ångrar.

1. Enskilt läge. Har du barn så välj bort stugor med enskilt läge. Barn vill leka med andra barn och om stugan ligger 2 km från närmaste granne kommer barnen snart att tröttna på att vara där och hellre vilja vara hemma.

2. Restid. Den svenska sommaren är ofta regnig. Har du tre timmar hem från stugan är det inte så kul om det börjar spöregna under tre dagar. Vad gör man då instängd i en liten stuga? Har du nära hem är det lätt att bara packa ihop och dra. Och dessutom lätt för andra att komma på besök bara över en grillkväll. Ligger stugan långt bort är risken stor att du sällan får besök och att de besök du får vill stanna i flera dagar.

3. Renovera eller inte. Vad vill du ägna dig åt under dina semesterdagar? Om du bara vill lata dig bör du köpa en stuga som har tapeter, golv och kök du kan leva med. Spygrönt plastgolv och bajsbruna köksluckor kan göra att renoveringstvånget hänger över en hela sommaren.

Jag älskar vårt stugliv, men det är inte alltid en dans på rosor. Vi har inget internet i stugan och barnen ryker ihop med ojämna mellanrum och gnäller och surar över att de inte har något att göra, som de säger. Det ställer större krav på oss föräldrar. Jag har aldrig spelat så mycket badminton som jag har gjort de här två somrarna vi hittills haft stugan. Eller gått så många promenader med min dotter, eller plockat så många blommor. Samtidigt är jag aldrig så lugn och avslappnad som ute i stugan. För där finns inte så många måsten. Dagens största utmaning är att diska efter maten. Resten av tiden slappar jag och leker med barnen.

Nästa inlägg ska handla om en passion jag har som jag tror att jag är ganska ensam om. Eller?

                                                            
                                                                 Vår sommarstuga

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar