lördag 29 juni 2013

Ingen jordvändare här

 
            Orange och lila  tillsammans låter förfärligt, men är så vackert i verkligheten. I en rabatt. Den här planteringen fanns i Eskilstuna.



        Den här limegröna växten är så snygg, men jag har glömt vad den heter. Någon som vet?



                                  Limegrönt och mörk purpur tillsammans är effektfullt.

Det finns en sak som inte är bra med huset vi har köpt. Fast det beror förstås på vem man frågar. Huset har en stor trädgård, cirka 1000 kvadratmeter, och har en mängd rabatter. Den som äger huset nu är mycket trädgårdsintresserad och trädgården är superfin och välskött. Och hur länge kommer den att vara det när jag har fått bo där ett tag, då? Not so long.

Jag har försökt, verkligen försökt att bli intresserad av trädgårdsarbete. Men dygnet har bara ett begränsat antal timmar. Jobbar man heltid och har barn, kanske man har en-två timmars fritid om dagen då man kan göra precis vad man vill. Att då lägga den tiden på ogräsrensning och jordvändande är fullständigt uteslutet för min del. Jag har så många intressen som jag verkligen vill ägna mig åt som jag knappt hinner med som det är.

Så vad göra? Ja, nuvarande ägare hade lagt en massa barkmull i varje rabatt och menade att om man bara underhöll barklagret så "sköter rabatterna sig själva och det blir inget ogräs." Hm, det tror jag när jag ser det, men jag ska ge det ett försök.

Annars tror jag att växterna får åka till min mamma och få ett nytt liv hos henne. Hon är nämligen trädgårdens Nigella Lawson och kan få till och med ett ruttet grässtrå att få nytt liv igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar