söndag 23 juni 2013

Drömmen om en vinkällare

 
Vina Maipo, mycket gott boxvin, för en gång skull.
 
                                                      
                                                     Här ligger godingarna på rad

För fyra år sedan fick jag en vinkällare i julklapp av min man. Nåja, vinkällare är kanske för stora ord. Han hade köpt ett fint stående vinställ med flera lagringsviner i och "slagit in" som jag fick gå ner i källaren och öppna. En sådan lycka! Jag älskar vin och har köpt flera böcker som jag läst en del i 8jag har dock inte lärt mig ett smack!) och alltid drömt om en egen vinkällare. Det här var helt klart det näst bästa.

Eftersom lagringsviner, med några år på nacken kostar 300-500 kronor styck har jag inte så jättemånga i mitt vinställ i källaren, men de jag har vårdar jag ömt. Vi brukar dricka en flaska om året vid något speciellt tillfälle och hittills har jag aldrig blivit besviken. Med vin är det så att du nästan alltid får det du betalar för.

Därför blev det en så positiv överraskning på midsommar när svärfar, som inte dricker vin och knappt köpt något heller, hade tagit ut en vinbox på Systembolaget som var supergod. Boxviner smakar annars mest härsket paddslem, tycker jag. Svärmor hade sagt till honom hur vinet skulle smaka, han hade berättat det för en expedit på systemet och till festen kom han med Vina Maipo, ett Cabernet sauvignon-vin. Min favoritdruva till och med! Tummen upp för det, svärfar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar