söndag 23 juni 2013

Det STÅTliga köket


                                  Så här ser vårt kök ut. Det är luckan Ståt, från Ikea.

När vi köpte vårt nuvarande hus, var det köket jag föll för mest. Det hade beigevita, rutiga tapeter, vita  luckor med profil och vitlaserad träpanel. Det var supermysigt. Men en jul fick vi en present av några bekanta som påskyndade renoveringen av köket, rejält. Jag vet inte om ni minns den, men en jul marknadsfördes en vinöppnare som skulle öppna vinflaskan med hjälp av tryckluft. På ett kick skulle det gå. Och nog gick det snabbt. Hela flaskan exploderade och vi hade en halv rödvinsflaska över golv, väggar, köksluckor, ja, till och med i taket.

Det visade sig vara fabrikationsfel på öppnaren och många var lika drabbade som vi så vi fick ut några tusenlappar på försäkringen. Men då bestämde vi oss för att renovera köket. Hösten 20007 satte vi igång. Vi anlitade en firma som gjorde rubbet. På måndag morgon var köket totalt urblåst och när jag kom hem från jobbet på fredag kväll kunde jag sätta in vårt porslin i de nya skåpen. Jag har aldrig varit med om en renovering som gått så smidigt. Ett par bekanta renoverade köket själva och det tog dem ett år, ryyyyys!

Vi vitmålade taket och det kan verkligen rekommenderas. Innan var det gulnad furu och när den blev vit kändes köket betydligt luftigare och rymligare.

Vårt nästa hus har större kök, men vi måste byta ut vår nuvarande köksmöbel till ett runt bord, annars får det inte plats. Och jag har redan sett ut bordet, som finns på Ikea.

I nästa inlägg ska jag visa er något riktigt fint som jag har i min källare. Eller fint? Något jag är otroligt glad över i alla fall. Det har många fack, rymmer finfina grejer och...ja, ni får se.

                                          I det här köket har många mysmiddagar njutits!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar