fredag 28 juni 2013

Härliga dagar

                  
                      Gardinerna ser svarta ut, men var egentligen djuplila. Här sov barnen.



                 Fantastiskt vackert serveringsrum. Kolla kaklet, inte fasat, men snyggt ändå.


Eskilstunas stolthet, Yvonne Ryding, hade gett namn åt baren och prydde den med stort foto.


                                                  Rademachers smedjor, en härlig oas.

Nu är vi hemma igen efter härliga dagar. Vi bodde på Elite Stadshotell i Eskilstuna som var väldigt barnvänligt. Och det är det inte alla hotell som är. När vi checkade in fick barnen varsin liten godispåse och en leksak. Dessutom fick de gratis mat på hotellets restauranger (superbra barnmenyer) om hela familjen åt där.

Något som var lite roligt var att en av hotellets restauranger hette Ywon bar och grill, döpt efter Eskilstunas stolthet Yvonne Ryding, fd Miss universum. Hennes porträtt fanns på finaste plats i restaurangen.

Eskilstuna Parken Zoo har fått en hel del kritik i bland annat tv-programmet Kalla fakta. För några år sedan avlivade de sina djur istället för att skicka dem till andra djurparker, som de påstod att de gjorde. Men själva parken var otroligt fin och djuren verkade ha det väldigt bra med stora fina hägn. Gillar man att se vilda djur har man en högtidsstund framför sig.

Det fanns även en tivolidel som våra barn blev helt tokiga i. De flesta karusellerna var mest anpassade för mindre barn, men det fanns Virvelvinden och någon till karusell, som nog tilltalar även äldre barn, typ upp till 13-14-årsåldern. Dessutom hade parken en helt fantastisk personal. Inte en sur min så långt ögat nådde. En kille i personalen stod till och med och väntade på mig när jag åkte karusell för att få klistra på mitt åkband. "Det är mitt jobb" sade han när jag påpekade att det var väldigt schysst av honom.

Det fanns även ett kulturkvarter i Eskilstuna som hette Rademachers smedjor med hus som var flera hundra år gamla. Det var som att slungas tillbaka till 1800-talets början. Där fanns caféer och en jättefin affär för oss som gillar vit inredning och den hette passande nog Inwhite. De hade till exempel inredningsprylar från Tine K.

Någon som sett  Sommar med Ernst förresten? Så bra hus han hittat i år tycker jag. Annorlunda och jag undrar faktiskt hur han ska kunna trolla till det med ett så smalt hus. Det ska bli kul att se fortsättningen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar