tisdag 25 juni 2013

Kakklanten

                                                
                                                      Goda- och snygga efter andra försöket

Jag tycker att det hör till en bra barndom att få äta hembakat som mamma eller pappa gjort. Tyvärr lever jag naturligtvis inte som jag lär och bakar kanske fyra gånger om året till mina stackars barn. Jag är dålig på att baka, det blir alltid misslyckat på ett eller annat sätt och är man dålig på något får man dåligt självförtroende och då blir det bara ännu värre.

Men igår var det dags för tredje baket för i år. Min lilla tjej och jag kom på att vi skulle baka, i affären och hade förstår inget recept med oss. Men sådant stoppar aldrig bakgudinnor i vardande så vi utgick från ett recept på baksidan av en blockchokladförpackning. Hem och baka, här skulle skapas godsaker!

Första plåten (smeten var gigantisk) blev totalt misslyckad. Enligt receptet skulle man klicka ut kakorna glest, vilket jag tyckte att jag gjorde. Men jag tog nog också i lie för mycket smör så allt rann ut i en enda jättepannkaka till kaka. På nästa plåt klickade jag ut endast nio kakor som blev snygga (se bilden).

Okej, största delen av kakorna blev inte snygga, men det är ju inte det viktigaste. Kakor är ju till för att ätas och ska smaka gott och det kan jag garantera att de gjorde. Barnen satt bara och mumlade "Mmmmm..." när de åt och att få tyst på dem, det innebär högsta betyg.

Här kommer receptet. Inte för mycket smör och få kakor på varje plåt så blir nog dina både snygga och goda:
                                                                
                                                             COOKIES (25 st)
150 g ljus bakchoklad
1 dl hasselnötter eller sötmandel
175 g smör eller margarin
2,5 dl brun farin
1 ägg
3 dl havregryn
1,5 dl vetemjöl
1,5 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
1/5 tsk salt

Sätt ugnen på 175 grader. Grovhacka chokladen och nötterna. Rör ihop matfettet med farin, vaniljsocker och bakpulver och salt i en bunke. Rör ner ägget. Blanda havregryn, mjöl och bakpulver. Rör ner mjölblandningen, chokladen och nötterna till en deg. Klicka ut kakorna GLEST på plåtar med bakplåtspapper. Grädda i mitten av ugnen i 12-14 minuter.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar