söndag 17 november 2013

Slöa söndag


                     Så här såg det INTE ut klockan 09.30 imorse, kan jag säga...


                Underbart väder ute idag! Tända ljus var egentligen överflödiga.


                                 Mina Ullaredkuddar (de grå) är så fina.

Att ha suttit och druckit vin på lördagskvällen, ätit god mat som man inte orkat bära bort från vardagsrumsbordet, låtit barnen hälla chips i sina chipsskålar själva (det var chips ända in i kaffefiltret imorse), det var inte så kul att vakna upp till idag.

En av mina äldsta och bästa vänner och hennes familj skulle nämligen hälsa på vid lunchtid och eftersom hon ännu inte sett huset ville jag ju gärna att det skulle vara fint. Så klockan halv tio for jag runt som en Duracellkanin och dammade, dammsög och suckade och stönade över hur stökigt det var. Men när dörrklockan ljöd var ljusen tända, det stod rosor på bordet  (tack Hemnetknarkaren!)och jag slapp skämmas över att visa dom ett inferno av kexsmulor, mosade chips och intorkat ris på vardagsrumgolvet.

Tycker ni att det är viktigt att det är städat när folk kommer? Jag har blivit mindre och mindre noga med det ju mer jag har att göra på jobbet och med barnen. Att ha det kliniskt rent när man har fullt upp 12 timmar av dagens vakna timmar, det går bara inte. Men att bjuda på kaffe där uppblötta chips ligger i kaffefiltret, där går gränsen även för mig. Och Gud så skönt att det är städat. Nu kan vi slappa resten av veckan!

3 kommentarer:

  1. Så fint du har, det är bra när det kommer besök så
    man städar undan. För övrigt städar jag mycket
    mindre nu förtiden, storstädar och så bara dammsugaren
    däremellan.
    Kramar
    AnnaMaria

    SvaraRadera
  2. Åh, så fint Ni har det i nya huset. Ja, någonstans där ligger också min gräns när det kommer folk på fika och man vill visa upp husets bästa sida!
    Önskar Dig en skön söndagkväll, kram Kate

    SvaraRadera
  3. Fint vardagsrum du har.
    Både och . Om det var ett tag sedan sist jag städade och det liksom är dags och någon ringer och säger att de kommer över, ja då blir jag nog lite Duracellkanin jag med. Vill ju ha det lite ordningssamt men inte hysteriskt. Gillar inte brödsmulor under matbordet och med småfolk finns det ju smulor 24/7 om man inte damsuger just 24/7!!
    Men ibland blir det lite så där men chips i melittat och annat slarv för man inte orkat.
    Tjingeling Anette

    SvaraRadera