tisdag 5 november 2013

Ett vackert hus


                                                              Skönhet från 30-talet.




                       Jag gillar de små låga fönstren i vardagsrummet, till vänster.

Är det viktigt att huset man har är vackert utvändigt? Ja, jag tycker nog det. När vi tittade på hus för ett halvår sedan tittade vi på tegelhus från 70-talet och 30-tals hus i trä. Och varje gång var det samma visa. Jag visste ju med hjärnan att 70-talshusen var att föredra. Tegel är underhållsfritt och rummen var praktiska och fyrkantiga. Men hjärtat skrek: "Nä, fyttirackarn!"

Och när jag såg vårt nuvarande hus kändes det bara helt rätt i hjärtat. Det är fint både utvändigt och invändigt. Men hur fint det är med trähus så ska de underhållas. Målas var 10-12:e år. Och det kommer inte att bli någon picknick-upplevelse för vårt hus har små prång och kanter både här och där.

När vi köpte vårt förra hus var det målat i en fruktansvärd färgkombination: vitt med ljusgröna knutar. Jag har aldrig sett den färgkombinationen vare sig förr eller senare och det säger väl en del. Vi målade om det första våren vi ägde det och vi valde att gå på reklamsloganen som Demidekk körde: "Demidekkare målar gärna, bara inte så ofta". Och det stämde faktiskt. Vilken fantastiskt bra färg! Huset såg nymålat ut i sex-sju år och hade inte en sida haft så många ruttna träplankor så hade vi inte behövt måla om förrän efter 12-13 år.

Det här huset som vi har nu måste målas om inom tre-fyra år. Jag tror vi kommer att behålla det gult. Det är ett gult hus. Och förmodligen blir det Demidekk-färg vi använder igen. Ett tips för den som inte gillar att klänga som en apa var sjunde år med målarpenseln i högsta hugg!

3 kommentarer:

  1. Det är o ska vara ett fint gult hus. Vi hade o har gräsliga eternitplattor på vårt hus, men så målade vi de svarta o vips hade vi ett helt nytt fräckt funkishus. Färgen gör mycket för husets utsida. Kramisar Tina

    SvaraRadera
  2. Vi föll för ett fyttirackarnshus som du vet, jag hade väl helst velat ha ett vackert trähus med snickarglädje. Men så vet jag hur mycket jobb det är, farmor och farfars gård var full av det där. Så vi föll för tegelhuset, inte för att det är vackert men för att det är lättskött vilket är sååå skönt när man är småbarnsförälder och egenföretagare. Så det där målandet var tionde år kan vi skippa och göra nåt roligare både för de där pengarna och den tiden ;-)

    SvaraRadera
  3. Eller jo förresten, jag tycker inte vårt tegelhus är fult, det är retrofint! :-)

    SvaraRadera