onsdag 17 september 2014

När något inte är vad det ska vara...


Finaste Buddhan. 

När jag var ute och kikade i affärer igår såg jag världens finaste lilla ljusstake i form av en Buddha. Problemet är att jag avskyr Buddha-figurer i inredningssammanhang. Om man inte är buddhist känns det faktiskt lite respektlöst att ha en Buddha på en byrå bara för att, liksom. Minns ni alla dessa vita, bugande madonnor som fanns i var och vartannat lantligt inrett hem för 4-5 år sedan? För mig är madonnor en katolsk grej, inte direkt en kristen och det känns faktiskt inte helt bra att ha en sak som är så oerhört djupt symboliskt laddad för många, hemma bara som en snygg pryl.

Men igår såg jag som sagt världens finaste lilla Buddha på Indiska och då började jag vackla. Den kostade bara 149 kr (nämen, usch, nu börjar jag prata om billigt i samma andetag som Buddha) och jag var såååå nära att ta med mig den hem. Men inköpsstoppet gäller även för Buddha. Hur tänker ni? Är det att vara överdrivet känslig att inte vilja ha en religiös symbol i hemmet om man själv inte har den religionen?

2 kommentarer:

  1. Jag gillar Buddha och de står för lugn för mig.
    Så vi har några Buddha figurer hemma. En köpte jag i Thailand för många år sedan så den är ett minne därifrån och de andra två har jag köpt nyligen.
    Nej, jag är inte Buddhist, men som sagt de står för lugn o harmoni för mig, de där figurerna.

    SvaraRadera
  2. Ärligt talat så har jag aldrig tänkt i dom banorna.... Det måste jag ta till mig och fundera på. men som kommentaren ovan håller jag nog med om att det står för ett inre lugn!
    Kram Kate

    SvaraRadera