lördag 20 september 2014

Att ta det lugnt



Igår var det dags att byta ut de rosa somriga lampskärmarna mot mer vintevita i vardagsrummet.




Jag tog också bort de rosa kuddfodralen och bytte dem mot rentvättade vita. Blockljus ska inhandlas och ställas på ljusfatet som jag hittade undangömt i en låda.

Vilken härlig dag vi hade igår! Så varmt! Den var härlig rent innehållsmässigt också. Vi besökte en kompis som är livshotande sjuk. Vi har inte kunnat träffa honom på flera månader på grund av sjukdomen och det var jättetrevligt att få sitta och prata igen. Och det enda jag tänkte på när vi åkte därifrån, det var tacksamhet. Tacksamhet över den otroligt fina vård vi har i Sverige. Tacksamhet över att jag inte har mer problem än ett par jeans som sprack i sömmarna tidigare i veckan (hur är det möjligt när man bantar?) Tacksamhet över allt.

Vi har det så bra i Sverige. Jo, det har vi. Blir man dödssjuk finns det enormt avancerad vård att få ta del av, alldeles gratis. Månad efter månad. Man får hög ersättning från jobbet fastän man är sjuk (jo, 80 % av lönen, det är faktiskt högt). Man får behålla sitt jobb trots att man är sjuk. Allt detta hade förmodligen varit en omöjlighet i t ex det förlovade landet USA. Ibland behöver man komma i kontakt med skuggsidan av livet för att verkligen förstå, uppskatta och känna tacksamhet över att få bo i Sverige.

På kvällen lagade jag den enda pastarätt jag kan och vi såg på Toy Story 3 med lillan. Idag ska hon åka på utflykt med en kompis och jag och A har oceaner av tid att bara göra vad vi vill med. Känner jag oss rätt kommer vi att göra ingenting. Man kan passa på att känna sig tacksam över att man får lov att göra ingenting också. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar