söndag 16 mars 2014

Det bästa med vårt hus


Härlig fika i uterummet i förmiddags.


Visst får man väl vårkänslor av påskliljor?


Den här chokladglassen är to die for! Och billig! Tips!

Vi har ett jättefint hus. Jättefin trädgård. Jättefint vardagsrum. Stort, mysigt kök. Men det allra, allra bästa är vårt uterum. Som vi njuter! Idag var det betydligt varmare där än inomhus, så vi åt lunchen där. Lovely!

Jag har förstått att när A växte upp och man skulle ha trevligt i hans familj, så fikade man. Och trevligt, det ville man ha ofta. Jag vet inte hur många hundra bilder jag sett på honom, hans föräldrar, syster och mormor när de sitter på campingstolar utmed någon motorväg och fikar. Iklädda likadana overaller. Ni vet the 80´s style. Idag skulle man ju dö om man såg en familj där alla var iklädda likadana träningsoveraller i mörkblått, ha ha!

Idag ville A ha trevligt och började gasta om att vi skulle ha fika i uterummet. Men hur han än rotade i skafferiet fanns inget som var gott nog till honom. After Eighten som jag köpte på Ullared ("slut"), muffinsen jag köpte till svärföräldrarnas besök tidigare i veckan ("för torra") och chokladglassen i frysen ("Man kan inte äta glass till fikat! Då är det inget fika!"). Det slutade med att A gasade iväg och köpte fika och sedan var friden återställd. Tänk vad en citronmuffins kan göra för en fikaälskares humör! Fikar ni mycket? Det måste väl ändå vara ödets ironi att A gift sig med norra Europas sämsta bakerska, moi!


4 kommentarer:

  1. Ha ha ha... nostalgiskt med lika träningsoveraller!!! Här hemma har vi i princip aldrig fikabröd, men däremot är jag aglen glassälskare och anammar ditt tips på chokladglass!
    Riktigt snygga muggar med hjärtan på, helt i min smak!
    Söndagskram från Kate

    SvaraRadera
  2. Oooh, vilka vårkänslor jag fick. Snart är det ju påsk också slog det mig :)
    Vad roligt att du hittade in till mig och ännu roligare att du lämnade en liten kommentar. Tänkte att jag gör detsamma ;)

    Kramen

    SvaraRadera
  3. Hehe, det med fika...För mig är fika en mugg kaffe. För min bästa väninna så är fika kaffe och typ sju sorters kakor! Så när hon kommer hit har hon med sig kakor! För jag har inte det hemma.

    Glassen måste testas!

    SvaraRadera
  4. De där fika stunderna tillhör nog mest mor-far föräldrarna! Förr var det ju mängder av kakor idag ska man knapra frö-knäckte hehe...
    Min mans farmor surplade kaffe på assiett :-)
    Ha en bra dag
    Kram S

    SvaraRadera