måndag 11 augusti 2014

Renovera eller inte?


Idag lämnar jag in de nya köksgardinerna för uppläggning i en syateljé.


Den här delen av köket är ny, resten av köket som inte syns är i furu. Inte så snyggt precis.


Min blomma växer så det knakar i fönstret och jag har ändå klippt bort närmare en meter av den.

Jag lägger sjukt mycket tid på att fundera på vårt kök. Renovera eller inte. Ena dagen är jag inne på att göra en budgetrenovering genom att måla taket vitt, sätta upp nytt kakel och tapeter. Det skulle lyfta hela det rätt murriga intrycket som är idag. Nästa dag räknar jag febrilt på vad det skulle kosta att riva ut hela fururasket och bränna upp det i en enda stor påskbrasa med mig dansandes en glädjedans runt om.

Jag älskade vårt kök som vi hade i förra huset. Det renoverade vi och jag fick det exakt som jag ville. Då är det inte helt lätt att gå till något man själv inte valt och inte tycker är toppensnyggt. Samtidigt är det dyrt att renovera kök. Och vi ska dessutom inte bo här för evigt. Är det då värt att lägga närmare 100 000 kronor på et nytt kök? Att något så simpelt kan vara så intressant. För mig alltså. Ni har förmodligen slutat läsa för länge sedan. 

4 kommentarer:

  1. Dyrt att renovera kök men gillar man att laga mat och baka så tillbringas ju mycket tid där. Går att göra mycket genom att måla luckor och kakel och byta bänkskivor, men det kostar ju det också :) Kram Suss

    SvaraRadera
  2. Man kan ju alltid budget renovera. Det gjorde vi nyligen i vårat kök och blev helnöjd. Lite färg och tid är det enda som behövs.

    Kram Susanne

    SvaraRadera
  3. Köket är ju väldigt fint i sig tycker jag, så slå till med en budgetrenovering.
    Kram Kate

    SvaraRadera
  4. Jag skulle budgetrenovera, tycker ert kök är jättefint men förstår om du vill ha "egna" färger. Man kan göra en massa roliga saker för en köksrenovering, Resa jorden runt, åka till New York massa gånger eller köpa massor av gott vin o skaldjur :)
    Ha en härlig vecka
    Kram

    SvaraRadera