fredag 14 november 2014

Julen frågor och svar


Jag gillar enkelt julpynt som mossa och apelsiner och vitt och rött.


Ljus under julen är extra viktigt för känslan.



Förra året fick vi tag i en jättefin gran och hade en härlig jul i vårt nyinköpta hus.

Jaha, nu är det fredag och då brukar jag bara krascha hemma i soffan med ett glas rött. Ingen inspirerande bloggning precis, därför blir det lite frågor och svar istället. Med jultema.

Vad är ditt sämsta julminne?
Julen 1987 var verkligen ingen höjdare. Min pappa hade dött under våren och första julen man tillbringar utan någon man älskar är väl aldrig bra.

Vad är ditt bästa julminne?
Alla jular sedan vi fick barn. Julen är ju barnens högtid och jag älskar att se deras förväntan och glädje innan tomten kommer. Första julen med vår son som då bara var 1,5 månad gammal var ju magisk. Han hade på sig en tomtedräkt och tomteluva och sade inte ett knäpp på hela kvällen utan låg bara och tittade storögt omkring sig. Han var väldigt tjock av amningen och liknade en liten julgris, minns jag. Sötaste julgrisen man kan tänka sig.

Sämsta jullåten?
Feliz Navidad. Jag ser framför mig en brunbränd, blonderad reseledare i hawaiiskjorta som har allsång med den här låten för stupfulla svenskar på en kanarisk grisfest. Gräslig låt. Noll julkänsla. Däremot mycket spykänsla.

Bästa jullåten?
"Oh helga natt" med Tommy Körberg. Den är magisk. Helst ska man höra den och titta upp på en stjärnklar himmel. Då behövs inget annat för att julkänslan ska vara total.

Julpynt som aldrig kommer över din tröskel?
Allt som är av plast och blinkar. Hur tänker folk som har blinkande feta plasttomtar och renar ute i trädgården? Julstjärnor köper jag heller aldrig för de dör bara jag tittar på dem. Nakna vissna kvistar  i fönstret lagom till lucia, är väl inte någon höjdare.

Godast på julbordet?
Ris a la malta. Men det har vi inte alltid på vårt julbord, tyvärr. I år ska vi åka på en julshow och sova på hotell och på det julbordet vet jag att det finns ris a la malta. Jag kommer att länsa skålen! Det måste vara saftsås till och helst stora apelsinbitar i.

Tråkigt julminne?
Julen då jag fött vår dotter 3 veckor tidigare. På julafton gjorde jag det man absolut inte ska göra. Jag vägde mig och sedan vägde sig A. Jag vägde två kilo mer än honom. Visst är julskinka gott men att veta att det är man själv som är julgrisen, det är ju inte så kul.

Så firas julen i år
Hos svägerskan i hennes nya lägenhet med våra respektive föräldrar. Vi har alltid knytkalas så att ingen behöver stå och svettas och laga all mat. Ja, eftersom jag och A knappt lagar mat så skulle det bli väldigt magra jular de år vi firar hemma hos oss. Mamma Scans köttbullar, köpeskinka och julmust, mer hade det inte blivit. Så hurra för knytkalaset!









1 kommentar:

  1. Hihi inte kul när man väger mer än mannen:) risalamalta är gott, men jag brukar aldrig. Orka äta den:) kram Pernilla

    SvaraRadera