torsdag 22 maj 2014

Mästerkocken

45 grader! Så varmt var det i vårt uterum idag. Pust! Idag var det faktiskt lite fööör varmt för en utflykt till en bondgård, kan jag säga. Men barnen tyckte i alla fall att det var kul att få klappa getter, hundar och höns även om till och med de kved lite i hettan ibland.

På kvällen kände jag för att uppfylla löftet till lillan om bakning av en rabarberpaj så vi klippte några fina stjälkar ute i trädgården. Men det tog inte många minuter innan storebror fått med sig henne på en egen lek och jag blev lämnad ensam i köket. Jag tvingade A att hjälpa mig med bakandet och jag säger då det. Några mästerkockar blir vi aldrig. A började att vispa smulpajen- med elvisp. Alltså, det vet ju till och med jag, som ALDRIG kommer ihåg att smörja formen, att man ska nypa ihop degen med fingrarna. Men han vispade glatt på, så att det skvätte smör över hela köket.

Pajen blev i alla fall väldigt god och jag tog två rågade portioner, så nu känns det som om jag inte kommer att behöva mat förrän på söndag. Härligt med fredag imorgon! Håller vädret i sig ska vi sova i sommarstugan för första gången på lördag. Ha det gott!

Mums filibabba!

2 kommentarer:

  1. Jag är imponerad över att han lyckades vispa en sådan deg överhuvudtaget :-)

    SvaraRadera
  2. Kul med pajdegen, skulle aldrig hänt min käre som inte skulle drömma om något köksbestyr utan att slaviskt följa recept :) mig händer det hela tiden eftersom jag alltid "höftar:. Håller med dig om vikten av att vara självförsörjande, superviktigt.
    Vi har inte flyttat till Uddevalla utan strax utanför Göteborg där vi har våra barn o vänner, jag är såååå glad över närheten vi har nu o hoppas vi hittar "vårt" hus vad det lider.
    Ha en härlig helg
    Kram

    SvaraRadera