måndag 18 januari 2016

Ett tips


Stellan Skarsgård som kriminalkommissarie River. det är det enda dåliga i serien. Han uppges vara svensk, men vilken svensk heter River?


Hej! Igår kväll började jag och A titta på Netflix-serien "River" med Stellan Skarsgård i huvudrollen. Den är specialskriven för honom och om man säger så här: manusförfattaren har verkligen fått valuta för sitt val. Han gör sin livs roll, den gode Stellan. Om man lade handen på tv-skärmen skulle man förmodligen känna fysiskt all ångest och depression som Stellan Skarsgårds rollkaraktär känner.

Han spelar en polis som pratar med de döda och allra mest med sin mördade kvinnliga partner. Serien handlar om jakten på hennes mördare. Det låter helsnurrigt, men den är faktiskt väldigt, väldigt bra. Men man klarar inte mer än ett avsnitt åt gången för annars så känns det som om ångestsvetten i Skarsgårds rynkade panna skvätter över på en själv.

Stellan Skarsgård berättade i en intervju att han spelade in serien 15 timmar om dygnet under ett halvår, tror jag det var. Okej, jag vet ju att han spelar en roll, men det känns så verkligt. Han är fantastisk, helt enkelt.

Jag själv valde drama på gymnasiet för jag trodde, jag hade hybris på den tiden, att jag hade skådespelartalang. Men det visade sig att jag bara kunde läsa replikerna innantill med entonig röst. Så gör inte Stellan. Verkligen inte. Se "River".









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar