onsdag 6 januari 2016

Ett konstnärsliv


Nu ska julsakerna bort!


Godmorgon! Jag har vaknat upp på fel plats i livet idag. Vårt hus har flyttat till Sibirien. Varför kunde det inte ha flyttat till Mauritius istället? Det är ju iskallt!

Igår kväll läste jag i Lantliv om konstnären Karin Broos och hennes liv och blev ju så inspirerad! Jag har många gånger drömt om att skaffa en alternativ livsstil, ni vet flytta ut i någon enorm träkåk på landet, ha 20 höns i trädgården, måla tavlor och ta dagen som den kommer. Denna dröm faller raskt på flera punkter: 
1. Jag kan inte ens rita en kanariefågel så vem som skulle köpa mina alster och se till så att jag och familjen överlevde, är något oklart. Kanske mamma.
2. Jag är både bekväm och materialist. Jag vill kunna gå in på Ica och köpa en tulpanbukett när jag vill, utan att bekymra mig för vad det kostar. Ett konstnärsliv, där man inte ens säljer några tavlor, skulle väl innebära att man bodde där det inte ens fanns någon Ica-butik. Istället för tulpaner skulle jag få köpa rågmjöl för att göra surdeg till bröd som jag och familjen skulle få leva på den närmaste månaden. Gud sig förbarme. Och baka kan jag ju inte heller så den där konstnärslivsstilen skulle raskt förvandlas till sunklivsstil.

Karin Broos bor i en enorm gammal byskola på värmländska landsbygden och fick ett stort genombrott som konstnär vid 58 års ålder och säljer idag sina tavlor för stora pengar. Hon och maken har köpt en liten etta i Stockholm som de använder när de vill till storstaden.  Det låter som ett underbart liv. Om man nu bara hade talang för att rita mer än en streckgubbe.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar