tisdag 29 december 2015

Kallt och friskt


Den här ljusstaken tänder jag varje morgon så fort jag kommer ner för trappan. Skönt med lite ljus i mörkret.


Igår fick jag vackra rosor av Hemnetknarkaren. Men snart ska jag köpa säsongens första tulpaner.

Hej på er! Brrr, vad det är kallt ute! Jag och A tog en långpromenad efter lunchen och hua vad det bet i kinderna! Men då tar det väl som mest i fläsket så man får bara bita ihop och pinna på.

Återigen har vi en slapp ledig dag här hemma. Nu ska jag ge kaninerna lite mat och gosa med dem, sedan får det bli lite kaffe i soffan i vardagsrummet och en bra bok. Jag läser just nu Peter Robinsons "En förgiftad man". Den har ett långsamt tempo och utspelar sig på den frostbitna engelska landsbygden så den är perfekt nu i juletider. Den handlar om en man som förgiftades 1953 och hans fru hängdes för mordet, men var hon verkligen skyldig? Den nuvarande ägaren av deras gods försöker ta reda på sanningen 60 år senare. Slow murder-feeling kan man säga, istället för feel good-feeling.

Lite andra bra böcker att läsa nu under ledigheten:

1. "När Lucy Sullivan skulle gifta sig" av Marian Keyes. Chic Lit som man sträckläser. Romantik och missbruksproblem i en enda feel good-röra.
2. "Barnbruden" av Elizabeth Chadwick. En romantisk roman som utspelar sig i 1100-talets England. En riktig bladvändare och så lär man sig en hel del historia på köpet.
3. Böckerna om broder Cadfael av Ellis Peters. En munk löser mordmysterier i medeltidens England. Mysigt och lättläst och alltid ett lyckligt slut. Det finns minst 10 böcker översatta till svenska.

Ha en härlig eftermiddag och kväll!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar