fredag 25 december 2015

Bästa terapin


Ja, det ser inte mycket ut för världen, men det har blivit ett mycket lyckat inköp.

I höstas besökte jag och 7-åringen en djuraffär. I ett av akvarierna simmade små pigga akvariegrodor omkring och fångade den lillas hjärta. "Kan jag inte få ett akvarium med såna i?" bönade hon och jag öppnade munnen för att säga nej.

Men så mindes jag min egen barndom, jag hade tre akvarier som jag lade al min själ och kärlek i under 11-14 års ålder. Och ur min mun kom istället ett "Ja" istället för ett "Nej". Så på hennes födelsedag två månader senare köpte jag ett nybörjarakvarium och naturligtvis två små grodor som döptes till Kling och Klang. Och det köpet var nog det bästa vi gjort i år. För oj, vad det är roligt med akvarium!

Jag och dottern matar fiskarna och grodorna tillsammans varje dag med förfärligt illaluktande frystorkad mat som består av olika mygglarver och andra oidentifierbara insektsdjur. Jag byter en tredjedel av vattnet var 14:e dag. Sedan bara njuter vi. Eller rättare sagt, jag tror att jag är den som njuter mest. Jag brukar smyga upp till akvariet på övervåningen på kvällarna, sätta mig framför det och bara....titta. Lika bra som lugnande tabletter, förmodligen. 

Nu önskar jag bara att vi köpt ett större akvarium så att jag kunde ha köpt ännu mer fiskar och växter. Men vem vet, vi har en outnyttjad snedvind bredvid sonens rum som skulle vara alldeles perfekt. Om jag är riktigt snäll kanske jag kan få ett större akvarium till min födelsedag i april. Vi får väl se.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar