söndag 27 december 2015

En efterlängtad present

Jag samlar på årgångsvin. I  MYCKET begränsad omfattning, vill jag påpeka. För 6-7 år sedan fick jag ett fint vinställ av A att ha nere i källaren och en fin vinbok. Vinboken begrep jag i ärlighetens namn inte så mycket av, men en del fina viner har passerat mitt vinställ sedan dess.

Nu till jul var det dock väldigt tomt och behövde påfyllning. Tack A för den fina julklappen, ett Berardegna Chianti Classico 2012. Enligt sin etikett ska det ha inslag av mörka körsbär, plommon, choklad, tobak, kaffe och lavendel. Serveras till rätter av mörkt kött. Eeeh, vildsvin då eller? Nåja, det får bida sin tid nere i källaren några år.

Det spelar ingen roll vad ett vin kostar, säger många, men det är definitivt inte sant. Det finns inga goda röda viner under 70 kronor. Kostar de 100 kronor och mer än det är de ofta väldigt goda. Det är ett faktum. Varje gång jag öppnar något av minas älskade årgångsviner så påminns jag om varför jag förvarar dem år efter år där nere i källarmörkret. Det är för att det är värt det.


Ja, som ni ser så är mitt vinställ med årgångsviner väldigt urplockat för tillfället. Julklappen från A var välkommen.


Det här fina vinet, som står längst fram, fick jag i julklapp. Nu ska det få vila sig i form några år.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar